• Henrike

Praktisch oefenen met Mindfullness - alle voordelen op een rij.

Bijgewerkt: 4 dagen geleden

Mindfulness helpt je om meer te genieten. Een leven vol aandacht is een gelukkiger leven en je zit lekkerder in je vel. Je ervaart minder stress en piekert minder.

Vaak is het chaos in ons hoofd. Je hoofd zit vol met to-do lijstjes, deadlines, herinneringen, twijfel, of onzekerheden over jezelf of je prestaties. Je piekert over het verleden of de toekomst. Je bent in de doe modus, wat er klaar komt bepaalt je geluk. Met mindfulness richt jij je aandacht op het heden, je ontdekt dat het leven in het nu vrede rust en geluk in zich heeft.


Mindfulness: leven met aandacht!

Het helpt je om meer te genieten van het leven, je merkt meer de kleine dingen op. Het helpt om te leven binnen de grenzen van wat jij vandaag aan kan, in energie, mentale capaciteit en in je bewegingsruimte.


voordelen van Mindfulness

Mindfulness biedt het besef dat problemen verdwijnen als je beperkende regels los kunt laten. Jij bent het die de regels bepaalt en ze jezelf oplegt.

Doordat je je leefregels in twijfel trekt en er afscheid van neemt, ontstaat er een openheid om te ontvangen wat je wilt. Het is niet het ontvangen dat je gelukkig maakt, maar de vrijheid om te kiezen en het proces om te ontvangen.


De voordelen van mindfulness op een rijtje

  • je ervaart minder stress

  • je ervaart minder FOMO, dus minder angst om iets te missen

  • je bent productiever

  • je gaat minder over je grenzen

  • je hebt meer focus

  • je bent opmerkzame, je ziet iets moois in elke situatie

  • je geniet van de kleine dingen


mindfulness in de praktijk - een oefening

Door te oefenen met het richten van je aandach, krijg je steeds meer grip op je focus. Je zult merken dat je je aandacht steeds beter zult kunnen sturen.


oefening:

Ga rustig zitten

ontspan je schouders, je armen, handen en benen.

zucht een paar keer diep

leg je handen op je buik en observeer je ademhaling.

Als je ademhaling prettig voelt. Verschuif je aandacht naar je omgeving:

luister eens naar de geluiden die je hoort en ga met je aandacht terug naar je ademhaling.

let eens op de lichtval van de zon, een lamp of het licht dat door het raam naar binnen komt. En ga terug naar je ademhaling.

Bekijk de kleuren in je omgeving en ga terug naar je ademhaling.


Laat ondertussen je gedachten rustig passeren. Dit kun je doen door ze te groeten en je aandacht weer te verplaatsen naar je adem, geluid of licht.


Observeer na enige tijd hoe je hoofd voelt, of je meer in het nu bent. Voel hoe de energie door je lichaam stroomt.


Aandachtig leven ervaren de meeste mensen als prettig. Maar om dit vol te houden te midden van alle drukte en prikkels, is best een grote uitdaging. Hierbij kan je intuïtie je helpen. Je intuïtie is het innerlijk zien en opmerken, ook van je eigen behoeften.





24 keer bekeken0 reacties
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2020 by Henrike Weerstand Coach & PSYCHOLOOG