• Henrike

Ongewenste patronen doorbreken, 5 stappen die je direct gaan helpen.


Na een drukke en intense dag kom je thuis, je hoofd voelt vol, je maakt je zorgen over je financiën, je bent nog bezig met het werk wat je gedaan hebt en het werk dat nog op je ligt te wachten. Het is etenstijd, je moet iets eten, maar kan niet bedenken wat. Je doorzoekt je keuken, op zoek naar iets wat je nu kunt eten. Je pakt een koekje en zoekt verder naar wat je kan koken. Je kookt snel en gaat door met je werk. Je eet terwijl je werkt, onbewust en ongemerkt eet je je eten op. Dan schrik je op, de tijd is omgevlogen, het is al halftien. Je sluit af, je doet je laptop dicht en zucht. Je zit nog vol onrust heb niet zoveel bereikt als je zou willen. Je voelt je onprettig, leeg en vol tegelijk. Je weet niet wat je nodig hebt. En maakt uit gewoonte thee klaar en haalt de chocolade tevoorschijn. Je hebt hard gewerkt en verdient dit wel. Als de thee op is, voel je je nog steeds akelig, onrustig en gejaagd. Je pakt een wijntje en pakt er wat te knabbelen bij en voor je er erg in hebt, is je wijn op, je knabbels zijn op en is het tijd om je bed op te zoeken. De dag is voorbij, maar de voldoening waar je naar verlangt, die mis je. Je voelt een te volle maag, en verder een leegte, lusteloosheid en vermoeidheid. Ontevreden kruip je in je bed, met het voornemen alles gaat morgen anders.


Onze planning wordt vaak bepaald door urgente zaken, de drukte van de dag, verwachtingen van je werk, familie of partner. Het eerste wat we opofferen is stilstaan bij wat we nodig hebben. Daarna offeren we de tijd op om echt te ontspannen en goed voor onszelf te zorgen. We nemen geen tijd meer om rustig te eten, om te ontspannen, tijd om te schakelen, te bewegen, met je vrienden op te trekken of een lekkere maaltijd te koken.


Quick fix

Het gevolg is dat we onszelf niet echt ontspannen, maar dat we onszelf laten afleiden of de confrontatie met onze behoeften vermijden. (meer leren over ontspannen, klik hier.)

Het feit dat we niet meer zelf de regie nemen over onze planning, ontspanning en to do’s raakt ons lichaam en gevoelens over je toeren. Je emoties lopen sneller op en deze willen we graag wat dempen. Het makkelijkst is om de quick fix te kiezen, eten is daar een voorbeeld van. Eten legt een laagje over je gevoelens heen, een perfecte oplossing voor nu dus. Helaas ontstaat er dan een ander negatief gevoel. We voelen ons ontevreden over ons lichaam, onze conditie leidt er onder en ons welzijn gaat achteruit. En de werkelijke problemen zijn niet opgelost.


Een ander voorbeeld is even scrollen op je telefoon, is er nog mail, is er nog nieuws, is er nog iets op socials te beleven. Je leidt jezelf af met je telefoon of door te kijken vermijd je om stil te staan bij de onvrede en onrust die je voelt. En als je jezelf lang genoeg afleid, dan zakt de heftigheid van je gevoel wat naar beneden.

Wat we ook vaak doen als de emoties oplopen is werken. Helemaal nu we meer en meer gewend zijn geraakt aan thuiswerken. In plaats van de onrust te voelen is het ook fijn om even lekker effectief of nuttig bezig te zijn.


Deze drie voorbeelden zijn allemaal manieren om om te gaan met nare emoties die we liever niet voelen. Ieder mens ontwikkeld zijn eigen patronen om deze even niet te hoeven voelen. Deze patronen kun je doorbreken.


Maar hoe doe je dat, patronen doorbreken?

Om patronen te doorbreken zijn er een aantal stappen die je kan maken om een begin te maken:

- Bepaal je intenties. Dus ontdek wat je echt wilt, wat heeft waarde voor jou?

- Neem door de dag heen tijd om je aandacht naar het nu te brengen. Observeer hoe je je voelt, wat er om je heen gebeurd en wat je nodig hebt. Ik daag je uit doe dit zonder oordeel.

- Plan je zelfzorg, plan je maaltijden in chaotische tijden, plan rust, plan sociale activiteiten en plan je beweging.

- Maak het jezelf makkelijk, leg de lat niet te hoog, maar knip alles wat je wilt in kleine stapjes. Focus niet op wat je wilt bereiken, maar op de kleine stapjes die je wel kan zetten.

- Geloof in jezelf en vertrouw jezelf.


Ik geloof dat jij kleine stapjes kan zetten om patronen te doorbreken. Je hebt de kracht in je. Misschien heb je hem nog niet gevonden, maar hij is er. Zoek en je zult vinden, is een belofte die ik vaak kreeg te horen in mijn leven. Deze geef ik jou ook!


‘Zoek en jij zal vinden. Houd hoop’.

Ik kan je helpen met het vinden van een oplossing om je patroon te doorbreken. Wil je hier over doorpraten of heb je hulp nodig om om te gaan met de huidige omstandigheden in onze maatschappij? Door mijn ruime ervaring in therapie en counseling, ben ik in staat om een effectief en waardevol traject voor jou te maken! Wil je dit ook, maak dan een afspraak of bel me op 0614373305

Een andere manier is de cursus van het Antivirus van Tibor Olgers. Een supersterk traject wat je helpt om je vuur in je hart te vinden, rust in je hoofd en kracht in je lijf. Wil je dit ook, klik dan hier.

19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven