Wat is mentale gezondheid

Bijgewerkt: sep 1


We besteden veel aandacht aan onze gezondheid, we zoeken een gezond voedingspatroon en bewegen veel. We willen ons fit en vitaal voelen, sporten, bewegen en gezond eten helpen ons daarbij. Aandacht geven aan je mentale gezondheid maakt een groot verschil voor je vitaliteit en fitheid. Je geestelijke gezondheid heeft een grote invloed heeft op onze fysieke gezondheid.


Wat is het verschil tussen fysieke en mentale gezondheid.

Je fysieke gezondheid gaat over je lichaam dat je voldoende lichamelijke energie hebt om te doen wat je wilt en moet doen. Dat je voelt dat je kracht hebt in je lichaam en een goede ademhaling.


Je geestelijke gezondheid gaat over de veerkracht om te reageren om je buitenwereld. En ook om de harmonie en balans in je binnen wereld op peil te houden. Mentale gezondheid betekent dus niet dat je geen verdriet meer voelt, of angst of boosheid. Maar hoe je omgaat met deze emoties. Je mentale gezondheid is niet op peil als je voelt dat je niet herstelt of te heftig reageert op gebeurtenissen om je heen. Je kunt het vergelijken met een elastiek dat uitgerekt wordt en niet terug in zijn vorm komt.


Je geestelijke gezondheid heeft een grote invloed op hoe je hersenen functioneren en daarmee op je hele lichamelijke gezondheid. Als je hersenen hun veerkracht kwijt zijn dan zalje fysieke herstel ook afnemen. Daarbij voel je emoties in je hele lichaam.


Tips om voor een betere mentale gezondheid

  1. Leer je emoties kennen Emoties kun je zien als signalen dat je ergens aandacht aan moet geven. Door emoties te herkennen, ontdek je meer over je behoeften. Dit helpt je om je mentale balans te vergroten. Meer leren over emoties, kijk bij deze training. klik hier.

  2. Beweeg Door te bewegen maak je endorfinen aan, endorfinen zijn een gelukshormoon. Deze verdrijft je gevoel van somberheid en een mistig gevoel in je hooft.

  3. Oefen jezelf in dankbaarheid Dankbaarheid maakt je bewust wat er wel is en welke obstakels je overwonnen hebt. Je leert je kracht kennen, je leven wordt er mooier door. Je ziet de wonderen in het leven, in de natuur en in de relaties om je heen.

  4. Spreek positief Het leven is bijzonder en jij bezit veel kracht. Waar jij op focust, groeit. Als jij je focust op je fouten is dat meer waar en aanwezig, je gedachten gevuld met een gevoel van falen en wat je gemist hebt. Terwijl als je een fout ziet las een leer moment, dan zie je de potentie van dit moment. Daarbij kun je het achter je laten, je fout reist dan niet meer van het verleden naar het heden of zelfs naar de toekomst. Een fout loslaten helpt je om je weer te focussen op de mogelijkheden van het nu en de toekomst.

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2020 by Henrike Weerstand Coach & PSYCHOLOOG