Vechten, vluchten of voelen! Zo kom jij vrij van je gevoel.


Je gevoel is zoiets als vanuit een kamer het donker in kijken. Je ziet de schaduwen, je ziet de schimmen en de mensen lopen. Maar een helder beeld krijg je niet. Je kijkt en kijkt en speurt je omgeving af, maar voordat je ogen gewend zijn is het alweer verdwenen. Je voelt je hartslag omhoog gaan. Je wordt steeds meer alert, de spanning stijgt, je voelt hoe je lichaam zich klaar maakt om te vechten of vluchten. En dan, dan besef je het is een gevoel, je kan er niet mee vechten en je kan er niet voor vluchten!


Jij bent de baas over jouw gevoel. Jij kan leren om te voelen in plaats van de vechten of vluchten. Dit hoeft niet moeilijk of ingewikkeld te zijn. Wat jij nodig hebt is een lichtje dat je kan laten schijnen op je gevoel. Want zodra je een licht laat schijnen op die schaduw verdwijnt de schaduw en zie je wat het werkelijk is.


In je leven heb je twee groepen:
Veilig vs Onveilig
Licht vs Donker
Leven vs Dood
Liefde vs Angst

Tips om om te gaan met je negatieve gevoelens

Jij beslist wat je doet met dat duistere angstige onveilige gevoel. Afhankelijk van hoe je karakter is kun je het volgende kiezen om te doen:


- Ben je nieuwsgierig? Wat is dit voor gevoel, wat wil dit gevoel mij vertellen?

- Ben je moedig? Wat is de volgende stap, hoe kan ik met dit gevoel omgaan?

- Heb je compassie? Hoe kan ik nu vriendelijk zijn voor mezelf?

- Accepteer je het? Dit is wat het nu is, gelukkig is dit niet blijvend.

- Mag het er zijn? Ik voel en ik voel me angstig, boos, verdrietig enz.


Breng wat je van binnen voelt naar het licht. Dit doe je door te beseffen dat het gevoel tijdelijk is. Dat dit gevoel je iets wil vertellen. Soms vertelt het je dat je onveilig bent, maar dan blijkt dat dit de angst is die je nog bij je draagt uit het verleden. Geef het aandacht en luister, troost jezelf en beslis dan wat je nodig hebt. Misschien kun je het verdragen waardoor je je angsten overwint.


Misschien is het boosheid, omdat je het gevoel hebt dat je grenzen in het gedrang komen. Geef het aandacht en onderzoek je grens. Het kan je inspireren en motiveren om positief te veranderen.


Op deze manier zijn je emoties boodschappers voor jou. Ze helpen je om positief te veranderen, je behoeften te verkennen. Ze maken je sterk, flexibel en helpen je om goed voor jezelf te zorgen.


Wil jij dit ook leren? Dat kan op de volgende manieren:

Volg de emotie training: www.intuitieflevenacademie.nl/emoties of meld je aan voor een gesprek bij mij. Klik hier om contact op te nemen of bel 0614373305

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2020 by Henrike Weerstand Coach & PSYCHOLOOG