• Henrike

Sleutels tot Succes

Bijgewerkt: 5 apr 2019


Succes blijft een woord met verschillende kanten en roept veel vragen op. Het is iets wat iedereen zoekt, maar wat vaak zo onbereikbaar aanvoelt. Voor mij is succes de hobbels en obstakels in mijn leven weten te overwinnen, waardoor ik mijn koers richting mijn gestelde doelen vast weet te houden. Het zijn deze sleutels die voor mij elke keer een deur openen en mij het gevoel geven in mijn kracht te functioneren.

De sleutels die mij hierbij helpen, hebben niet alleen mij geholpen. Maar ze zijn sleutels die in veel van mijn gesprekken terugkomen. En guess what... elke keer en voor veel cliënten werken ze ook!

Lees het door en waarschijnlijk openen ze ook voor jou deuren die voor je gevoel al jaren dicht en op slot zitten.


Voor mij is succes de hobbels en obstakels in mijn leven weten te overwinnen, waardoor ik mijn koers richting mijn gestelde doelen vast weet te houden.

1. Onderzoek alles en behoudt het goede.

Nieuwe ervaringen, werkwijzes en inzichten kunnen allemaal die oplossing bieden die jij zelf niet had. Maar dit kun je alleen ontdekken als je hiervoor openstaat. De uitspraak er zijn vele wegen naar Rome, is niet voor niets al eeuwen oud. Je moet kijken wat bij jou past en er is vaak niet 1 manier. Dus ik daag je uit, ga nieuwe dingen proberen, wees nieuwsgierig en wie weet vindt jij de oplossing voor jou probleem


2 Oordeel niet, want het vormt je eigen plafond.

Het effect van oordelen is dat je je groei gaat remmen omdat je een plafond hebt aangelegd. Want stel dat je dat gaat doen waarom je anderen hebt veroordeeld. Je bent niet langer blij met jezelf, maar gaat ook jezelf in hokjes en vakjes plaatsen. Je kijkt naar jezelf met een kritische bril en verliest je flexibiliteit en vrijheid om dat te doen waarvan je op dat moment is wat je nodig hebt.

Ik daag je uit... kies vandaag voor een oordeelvrij leven!

Ontdek wat jou tegenhoudt of wat je wil


3 Stel jezelf de wondervraag

Stel je voor je gaat naar bed, je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar naar verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een ‘wonder’. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.

Waar zou je ’s ochtends nu aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft? En waar zouden de mensen om je heen dit aan merken?”

Deze vraag heeft mij en ook vele anderen al bepaalt bij zaken in hun leven waar ze minder tevreden of zelfs ontevreden over waren. Het gaf een gevoel van onvrede, zonder dat dit in hun bewustzijn was door gedrongen.

Nu jij weet wat je ontevreden maakt, of belemmert kun je een oplossing bedenken om dat probleem op te lossen waarvan jij zou willen dat het er niet meer zou zijn.


4 Sluit je ogen en stel jezelf vragen

Vaak weet je wel wat je wil, maar om verschillende redenen lukt het niet om je er bewust van te worden. Misschien vind je het spannend, of moet je mensen teleurstellen, ben je bang dat je gaat mislukken. Toch is het erkennen van je belemmering of van je wensen de eerste stap naar succesvol leven. Ik daag je uit om het te oefenen.

Doe je ogen dicht en stel jezelf de volgende vraag: wat wil ik echt?

En alles wat in je opkomt zet dit eens op een papiertje (later mag je al je afwegingen en bezwaren noteren).

Een paar andere: Hoe voel ik me? Voel jij je ontspannen, heb je ergens pijn, of gieren de gedachten door je hoofd.

Of doe ik dit om dat ik het wil (hart), of omdat ik vind dat het moet (hoofd)?

Kost dit energie of levert dit energie op?

En als je deze vragen nog te abstract en moeilijk vindt is dit de beste om mee te oefenen!

Als je aan het eten bent, stel jezelf de volgende vraag:

Wil mijn buik dit eten (heb ik trek) of wil mijn mond dit eten (is het lekkere trek)? Afhankelijk van het antwoord kun jij nu je portie bepalen.


5 Ademen

Adem is de brandstof voor jou. In alles wat je doet, het is noodzaak. Maar als je 'goed' ademhaalt dat heeft dit vele voordelen!

Je valt af, je slaapt beter, je voelt je gelukkiger en meer ontspannen, je kunt je beter concentreren en presteren, je kunt beter fysiek inspanning aan. En er zijn nog veel meer voordelen. Die kun je lezen in het boek verademing van Bram Bakker


Goed ademen is simpel.

Adem in door je neus en uit door je neus. Je stuurt je ademhaling niet, het enige dat je bewust doet is pauzeren na je uitademing. Dus in door je neus, uit door je neus en dan pauzeren. Je hoeft niet zo lang mogelijk te pauzeren, maar net zo lang tot je de behoefte voelt om weer in te ademen. Het grote voordeel van deze eenvoudige oefening is dat je hem altijd kan doen en dat anderen niet zien dat je iets doet.

Begin je te gapen? Krijg je kriebels aan je neus? Word je duizelig? Ga je zuchten? Ontspant dit? Of krijg je het juist benauwd? Word je slaperig? Krijg je tintelingen in je arm? Voel je hoofdpijn opkomen?

Dan ademde je vóór de oefening sneller dan nodig. Dat kan een momentopname zijn, maar hoe dan ook duidt het op een ingesleten patroon, dat al veel langer bestaat. Als deze oefening werkt raden we aan om deze te gebruiken. Het voordeel van deze oefening is dat je het kunt doen zonder dat iemand anders ziet dat je de oefening doet. Dit is op veel plekken en in veel situaties handig. Denk aan vergaderingen, in de file, in de trein of tijdens een ruzie.


Ik ben benieuwd of deze sleutels jou ook gaan helpen om succesvol te leven.


0 keer bekeken
  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2020 by Henrike Weerstand Coach & PSYCHOLOOG