• Henrike

Een gelukkig leven! 8 tips die echt werken om gelukkiger te worden

Een gelukkig leven voor jou, daar wil ik een bijdrage aan leveren. Voldoening hebben in je leven. Een leven waarin je plezier, positiviteit en goedheid ervaart. Een leven vol hoop en vertrouwen. Jij kan groeien en meer geluk ervaren. Deze blog gaat jou daarbij helpen.


Geluk en tevredenheid worden ook bepaald in hoeverre je trouw bent aan jezelf. Dus dat je jezelf kent en wat je nodig hebt. Zodat jij weet wat het beste voor jou is, je het beste van jezelf kan laten zien en kan dit kan laten groeien. Dat maakt een mens gelukkig.


Jezelf kunnen ZIJN is een absolute voorwaarde voor geluk. Het gaat dus niet om wat je DOET. Vaak leven we met de overtuiging dat als we ons aanpassen, hard ons best doen en veel leuke dingen ondernemen dat ons geluk dan groeit. Maar helaas werkt dat averechts. Als je de hele dag je aan het aanpassen bent of werkt om aan de verwachtingen te voldoen, dan daalt het vertrouwen in jezelf, wat je kunt en wie je bent.


Je zoekt het geluk dan buiten jezelf. En als je omgeving je dan niet genoeg signalen geeft dat het goed is, dan daalt je gevoel van geluk. Onzekerheid overvalt je. Het berooft je van het gevoel dat je goed bent zoals je bent.

De vraag wie ben ik en wat heb ik nodig om het beste uit mezelf te halen, kan je helpen om jezelf te kunnen zijn en blijven. Leer kijken naar je intenties, je proces, in plaats van de uitkomsten.

  • Leefregels: je moet 2 x per week sporten

  • Richtlijn: elke dag 30 minuten bewegen is goed voor je

  • Intentie: Ik wil goed voor mezelf zorgen, als ik beweeg dan voel ik me fitter en energieker.


Als je leeft vanuit je hart, dus vanuit je intentie, dan zul je merken dat je keuzes maakt en dingen doet die je een voldaan gevoel geven. Deze dingen geven je leven zin en daarmee zijn ze een boost voor je geluksgevoel.



Jouw gedrag en je motivatie om iets te doen en ondernemen wordt gestuurd door je behoeften. Dit besef kan je helpen om te begrijpen waarom jij je gedraagt zoals je je gedraagt. Als je kijkt naar de piramide van Maslow. Dan zie je dat je eerste behoefte is dat er voldaan wordt aan je eerste levensbehoeften, zoals eten, ademen, drinken en slapen. Daarna komt de behoefte van veiligheid en zekerheid, hierbij kun je denken aan orde, stabiliteit, je gezondheid. Daarna komen je sociale behoeften, zoals vriendschappen, familie, liefde, seksueel contact. Daarna komt de behoefte aan erkenning, dit gaat over respect, waardering, succes en zelfwaardering. De laatste is zelfontwikkeling zoals creativiteit, jezelf kunnen zijn, studeren, je zelfbewustzijn.

Deze categorieën zul je terug kunnen vinden in je gedrag. Bijvoorbeeld:

  • Als je na een dag hard werken hongerig thuiskomt, dan is het lastiger om gezellig te praten. Je wilt eerst iets eten.

  • Of op het moment dat je je ziek voelt zul je minder behoefte hebben aan het onderhouden van sociale contacten of aan seks.

  • Als er periodes weinig geslapen hebt dan zal je studie blijven liggen, je sociale contacten zullen afnemen.


Door dit te kennen kun je ook ontdekken wat de motivatie achter jouw gedrag is. Je kan je gedrag zo leren sturen, zodat er werkelijk in deze behoeften tegemoet wordt gekomen. Onvoldoende gesteund worden en een gebrek aan veiligheid, contact, vriendschappen, waardering en erkenning, belemmeren je om geluk te ervaren. Je neemt je zelfbeeld, overtuigingen en angsten ontstaan en bevestigd in je jeugd mee je volwassenheid in. Terwijl die misschien helemaal niet meer relevant zijn.

  • Er is geen boze vader of moeder

  • Er zijn geen pestende klasgenootjes

  • Je hoeft geen honger te hebben, jij kan elk moment van de dag de deur uit gaan om eten te kopen.


Jij bent aan zet, jij bent niet afhankelijk van anderen. Zorg daarom eerst voor je wortels dan worden je vleugels vanzelf groot en sterk genoeg, zodat je klaar bent om te vliegen. Toch kan je niet alleen het beste uit jezelf halen. Verbondenheid is een onmisbare factor. In je leven heb je aan de ene kant je socialisatie, het ontwikkelen van vaardigheden zodat je je verbonden weet met je omgeving en dierbaren. Aan de andere kant heb je je autonomie behoeften. Het contact met jezelf, je zelf ontplooiing, doelen na streven en het beste uit jezelf halen.


8 Tips voor een gelukkig leven.

  1. Schep een veilige basis voor jezelf

  2. Zoek verbondenheid, zorg dat je mensen hebt waar je het gevoel hebt dat je erbij hoort en dat je je kracht mag inzetten

  3. Verstop je niet, laat jezelf zien en horen, zodat je dierbaren je kunnen zien en horen.

  4. Zorg goed voor jezelf, zodat je jezelf durft te laten zien en horen.

  5. Neem tijd om het leven te bekijken met een open, nieuwsgierige en bereidheid. Ervaar wat er is, zonder analyses te maken, te oordelen, bezig te zijn met de toekomst of het verleden. Ervaar wat er is, wat je voelt, voel wat er gebeurd in je lichaam.

  6. Wees dankbaar, zoek elke dag naar dingen waar je dankbaar voor bent, die positief zijn. Zo train je jezelf om weer te genieten van kleine dingen. Leer je je passies, dromen en mooie gedachten te koesteren.

  7. Ontwikkel je kracht. Elk obstakel is een mogelijkheid dat jij je kracht ontdekt en ontwikkeld. Het is een moment om te winnen, in plaats van je te laten overwinnen.

  8. Daag jezelf uit, reserveer tijd voor je passies, je kwaliteiten, je dromen. Groei is een onmisbare factor in geluk.

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon

© 2020 by Henrike Weerstand Coach & PSYCHOLOOG