• Henrike

Omgaan met de angst van dit moment

Bijgewerkt op: 4 nov. 2021

Sinds maart ‘20 loopt ons leven anders dan voorheen. Al die tijd wordt ons verteld we terug gaan naar normaal, maar dat het ons kleine offers kost.

Maar helaas loopt het anders dan gedacht en gehoopt. Vanwege de hoop en de beloftes konden we deze offers brengen. We geloofden deze beloften en dat creëerde bereidheid om offers te brengen. Ons leven stond op de kop, het verwarde ons, we voelden ons onveilig en we werden ons passief. Het gevoel van onveiligheid, verwarde ons, verlamde ons handelen en ons denken, de beloftes gaven hoop. Maar nu is de teleurstelling groot, dat wat we gehoopt en verwacht hadden is niet uitgekomen. Teleurstelling is eigenlijk niets anders dan dat het leven anders loopt dan verwacht. Ik zie om mij heen mensen in verwarring wakker worden, en denken wat nu?


Vechten en Vluchten

Onze reactie op teleurstelling is dat we ons nog onveiliger voelen. We willen vechten om onze veiligheid terug te winnen. Dit doen we door iedereen die ons bedreigd, dus anders denkt, aan te vallen en boos te benaderen. Een andere reactie is vluchten. We vluchten in ons werk, we zoeken gelijkgestemden op, we leiden onszelf af met koopjes, we kijken tv, scrollen door de media we sluiten ons af voor onze medemens. Ons menselijk brein is werkt in deze omstandigheden minder soepel, waar ons emotionele reflexmatige brein juist meer ruimte krijgt.


Deze reacties zie je overal om je heen. Maar het helpt ons niet verder. Het zaait verdeeldheid maakt mensen eenzaam. Ik ben zo geraakt door het nummer iedereenzaam van Fresku, hij verwoord zo mooi in welke staat de Nederlandse bevolking zich bevindt.


Ons menselijke brein staat voor concentratie, zelfbeheersing, logica, nieuwsgierigheid, redeneren, openheid, verbinding enz.

Ons menselijke brein staat voor concentratie, zelfbeheersing, logica, analyseren, leren, nieuwsgierigheid, redeneren, openheid, verbinding, keuzes maken, zoeken naar de zin van het leven.

Deze vaardigheden maken dat we zinvol contact hebben met onze omgeving en de mensen om ons heen. Ze helpen ons om keuzes te maken en te herkennen wat er gaan de is.


Tips om een keuze te maken.

Jij hebt een keuze en daar wil ik je vandaag voor uitnodigen. Jij kan kiezen voor verbinding, liefde en respect.


Maar voordat ik de tips met je wil delen, wil ik aandacht vragen voor het feit dat we leven in een onvolmaakte wereld, een wereld waarin er noodweer, natuurrampen en ziekte. Maar ook wij en de mensen om ons heen zijn ook onvolmaakt. Toch ben ik ervan overtuigt dat het hart van de mens en zijn intenties goed zijn. Maar helaas is de uitvoering gebrekkig. We willen het beste, maar in de crisis van een dreiging kiezen we eerder voor veiligheid dan voor wat echt goed is. Ga opzoek naar je eigen hart en het hart van de ander. Dit helpt om voorbij te zien aan wat iemand doet.


En dan nu de tips hoe je dit kunt bereiken.


1. Maak contact met jezelf

Maak contact met jezelf en wees eerlijk wat je voelt bij onze huidige omstandigheden. Schrijf het op of spreek het uit.


Ik voel me in war, ben boos, voel me verdrietig om alles wat wij als maatschappij zijn verloren. Ik voel verdriet als ik hoor hoe mensen worstelen, zich eenzaam voelen en het niet meer weten. Ik voel angst als ik denk aan de toekomst, in wat voor maatschappij gaan mijn kinderen opgroeien, zullen die nog vrijheid kennen zoals ik die heb gekend?


2. Zorgen voor jezelf door je waarden te kennen.

Als je erkent, hebt wat je voelt, kijk dan wat je nodig hebt om uit deze staat van angst te komen. Waar heb jij invloed, waar kun jij kiezen voor wat belangrijk voor je is. Hoe kun jij werken aan veiligheid en rust voor jezelf?


Een manier om dit te doen is om te beslissen wat echt belangrijk voor je is, dit zijn je waarden. Bijvoorbeeld, persoonlijke groei, verbinding, omzien naar elkaar, aandacht hebben, goed voor jezelf zorgen. Lees hier meer over waarden.


3. Wie wil ik zijn?

De volgende stap is dat we gaan beslissen hoe we met elkaar omgaan, los van wat iemands overtuiging en keuzes zijn. Zoals ik in het Friesch Dagblad van vrijdag 29 okt, zei: je bent niet je keuzes, je bent niet je overtuiging.


Ik ben Henrike, ik ben een bewogen mens, ik ben een betrokken mens, ik hou van het buitenleven en avonturen beleven. Ik geniet van koken en een goed boek. Ik wil graag groeien en een mooier mens worden. Ik wil anderen motiveren en inspireren om een mooier en beter mens te worden. Ik wil me omringen met mensen die mij inspireren. Dit is wie ik ben. Ik ben niet mijn geloofsovertuiging, huwelijkse staat of mijn afkomst (Friezin).


4. Respect voor elkaar

Het met elkaar omgaan begint bij respect voor elkaar anders zijn, om elkaar vervolgens te ontmoeten bij onze overeenkomsten. Dit klinkt heel moeilijk, maar is het niet. Bij een teamsport staan de verdedigers niet op een aanvalspositie, en andersom. Ook zijn persoonlijke overtuigingen over werk, economie, geloof enz. tijdens de wedstrijd niet relevant.Het enige wat telt, is dat iedereen zijn talent kan in zetten om te winnen. En om dat te kunnen moet iedere teamspeler weten waar hij of zij goed in is en wat je zwaktes zijn. Dit wens ik ook voor onze maatschappij. Maar om je talent in te kunnen zetten moet je ook goed weten wat je niet kunt en waar je niet goed in bent.


VOORBEELD: Ik werk als psycholoog, dit is een vorm van gezondheidszorg, maar zodra he