• Henrike

Beter leren ontspannen, 3 inzichten en tips

Bijgewerkt op: 21 dec. 2021

Ontspannen is een van de meest gehoorde behoeftes van het moment. Het lijkt een magische oplossing te zijn voor allerlei kwalen en uitdagingen. Het is de remedie voor:

  • Stress

  • lage weerstand

  • drukte

  • ziekte

  • burn-out

  • en een lekker gevoel


In dit artikel staan we stil bij:

Maar wat is dat nu ontspannen? Waarom is ontspannen zo belangrijk? En hoe ontspan je nu echt.


Wat is ontspannen?

Ontspannen gaat vaak niet vanzelf, we worden zo geprikkeld en leven in een cultuur waarin we leven in ons hoofd. Daarbij heeft het jaren het imago gehad van lui en nietdoen. Maar ontspannen is heel belangrijk. Het is je lichaam, je ziel, je gedachten laten herstellen en alle prikkels verwerken. Zodat je weer op krachten komt. Je accu’s mentaal, fysiek, emotioneel zijn weer aangevuld. Zodat je flexibel bent en blijft en kan blijven functioneren.


Je lichaam, je ziel, je gedachten laden op zodat je weer op krachten komt.

Waarom is dit zo belangrijk geworden?

Ontspannen is belangrijk, omdat we meer stress hebben dan 100 jaar geleden, ondanks onze vrijheid. Waar komt deze stress vandaan.


1 We hebben meer tijd om stil te staan bij de zin van het leven, zie de piramide van Maslow. We hebben veel tijd voor zelfontplooiing en zingeving, we hoeven niet alleen te overleven. We denken veel na, dromen en ontdekken allerlei bedreiging van onze dromen, financiën, veiligheid en levensbehoeften. We hebben tijd om te piekeren en na te denken. En dit levert stress op, de gedachte dat we misschien minder geld hebben, of het leven duurder wordt, of dat we niet kunnen reizen door beperkingen van CO2 taks of virussen.



2 Daarbij is de wereld een dorp geworden en is het voor vele Nederlanders haalbaar om veel te reizen, maar ook komt de informatie vanuit de hele wereld naar ons toe. We zijn direct op de hoogte van wat er wereldwijd gebeurd. We krijgen zoveel prikkels binnen, zowel positief als negatief, en dit is een uitdaging voor ons als mensen. We worden ons bewust van de kwetsbaarheid van het leven. Daarbij heeft al die informatie invloed op je stofwisseling. Dit put je fysiek uit, je lichaam en geest moeten hard werken om in balans te blijven.


3 De laatste is dat we zoveel vrijheid hebben dat we moeite hebben om te kiezen. We kiezen voor de makkelijk de weg van de minste weerstand. Daarmee bedoel ik dat er veel contacten zijn, maar geen verbinding. Er is een overvloed aan eten, maar niet al het eten ons voedt echt. We mogen worden wie we willen zijn, maar dat we keuzestress hebben omdat we niet weten wie we willen zijn. Ook kiezen we gemak in plaats van inspanning. Een snelle makkelijke maaltijd, robots die ons dagelijks leven vereenvoudigen, zodat we productiever kunnen zijn of meer vrije tijd hebben. Maar wat doe je dan met je overige tijd?


Maar hoe ontspan je dan echt?

Echt ontspannen is dus dat je je lichaam en geest ruimte geeft om tot herstel te komen. Hoe doe je dit? Ik heb 3 gouden tips voor je


Tip 1, Wat moet er ontspannen?

De eerste vraag die jij, jezelf kan stellen wat moet er ontspannen (herstellen)?

Mijn lichaam, voel je je vermoeid, heb je pijn, ben je ziek, heb je intensief bewogen of een drukke dag gehad

Mijn gedachten, ben ik druk in mijn hoofd, kan ik me moeilijk concentreren, heb je veel indrukken gehad die je wilt verwerken of ben je aan het piekeren.

Mijn emoties, Verdriet, eenzaamheid, onrust, paniek of boosheid. Emoties kunnen door de dag heen zich opstapelen.


Tip 2 kies een passende manier om te ontspannen.

Afhankelijk van welke het is, kun je kiezen voor verschillende manieren van ontspanning.


Je kunt:

- bewegen (niet sporten) om je hoofd leeg te maken

- niksen om je hoofd leeg te maken,

- tuinieren,

- een warm bad nemen of een warme douche,

- gaan lezen

- schilderen,

- mediteren,

- tekenen,

- gaan sporten,

- afspreken met een goede vriend,

- in gesprek gaan met je partner of lekker vrijen,

- schrijven

- yoga

- routineklussen, zoals grasmaaien of was op vouwen


Tip 3 kies bewust.

Je mist misschien een aantal dingen in het lijstje, tv-kijken of sociale media. Deze twee kunnen ontspanning bieden, maar zijn meestal afleiding van je gevoel en geven je nog meer prikkels, waardoor je lichaam niet de ruimte krijgt voor herstel. Stel jezelf eens de vraag hoe voel ik me na een avondje tv kijken of netflixen?


Meer over het verschil tussen ontspannen en afleiden lees dat in de volgende blog.


Wil je hier over doorpraten of heb je hulp nodig om om te gaan met de huidige omstandigheden in onze maatschappij, maak dan een afspraak of bel me op 0614373305


20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven